Både ekstremværet «Hans» og konflikten i Ukraina har blåst liv i debatten om sivil helikopterberedskap her i Norge. Nå roper flere aktører varsku om at det ikke utdannes nok piloter til at vi kan være sikre på å opprettholde beredskap i årene som kommer.
Magasinet Arbeidsliv i Norden, som utgis av Nordisk Ministerråd, har denne uken skrevet flere artikler om beredskap i Norden. I den forbindelse har de skrevet en lengre artikkel om sivil helikopterberedskap, og hvor viktig det er at det utdannes nok kvalifiserte piloter til å gjøre de samfunnskritiske oppdragene.
Leder av Pilotforbundet, Carl Gilbert Rego er selv stasjonert på et sivilt søk- og redningshelikopter i Hammerfest. Han uttaler følgende:
Vi er inne i en tid der er vanskelig å få tak i kvalifiserte piloter. På samme tid må de sivile helikopteroperatørene være forberedt på å utføre samfunnsviktige oppdrag oftere enn før. Vi ser at behovet for å utøve mer beredskap øker. Ekstremværet «Hans» var et godt eksempel på det. Konflikten i Ukraina har også blåst liv i beredskapsdebatten.
Carl Gilbert Rego, leder for Pilotforbundet
Lederen for Pilotforbundet mener at det i første omgang er viktigst å få gjort noe med låneordningen for dem som ønsker å gå på EHC, slik at utdanningen ikke blir så dyr.
-Dette bør komme på plass svært raskt. Det begynner å haste, sier Rego.
Hvis du vil lese mer om temaet, og behovet for helikopterpiloter i Norden, ligger hele artikkelen åpent i nettavisen Arbeidsliv i Norden