Å finne riktig utdannelse er et vanskelig valg. Hva skal du bli, hvor skal du studere – og enda viktigere, kommer du til å få jobb når du er ferdig?

Det er mange som går med en pilotdrøm i magen. Og det er ikke så rart.

Å fly helikopter er et eventyr, og et adrenalinkick. Det er ingen andre flymaskiner som er i stand til å utføre de operasjonene et helikopter kan, og det er nettopp derfor mulighetene er så mange for de som velger å ta et helikoptersertifikat. 

Blant alle de som drømmer om å bli pilot, er det ett spørsmål vi ofte svarer på:

Kommer jeg til å jobb når jeg er ferdig på skolen?

For oss som skole er det selvfølgelig umulig å garantere at absolutt alle våre studenter går rett ut i jobb etter endt utdannelse. Men, vi kan heldigvis peke på en veldig hyggelig trend som vi har sett de siste årene:

Norsk og internasjonal luftfart er i sterk vekst, og selskaper over hele verden melder om et stort behov for piloter. Tall fra Boeing viser at vi på verdensbasis vil trenge 59.000 helikopterpiloter de neste 20 årene, fordelt over både innlandsmarkedet og operasjoner offshore. 

LES OGSÅ: Hvem skal komme og redde folk ved flom om ti år?

Jobbmuligheter som nyutdannet helikopterpilot

Hvis vi ser på våre norske studenter de siste årene, er det ca 80 % av disse som har gått ut i jobb etter endt utdannelse. De utenlandske studentene drar gjerne tilbake til hjemlandet, og er sånn sett vanskeligere å føre statistikk på.

Det er også norske studenter som drar utenlands for å jobbe, vi ser ofte at timekravet for enkelte typer jobber kan være lavere i utlandet enn i Norge. Derfor er det vår klare oppfordring til studenter at man også bør se på mulighetene for å jobbe utenlands i en periode, dersom man har mulighet til det. Her ligger det mange muligheter til spennende erfaring og eksotiske opplevelser! 

Sertifikatet du får hos oss er et EASA-sertifikat, det vil si at du kan jobbe som pilot over store deler av verden. (Sertifikatet må konverteres dersom du skal jobbe i USA). Likevel ser at vi at de norske studentene stort sett begynner å jobbe her hjemme, og at den første jobben gjerne finnes på innlandsmarkedet.

Det finnes mange norske helikopterselskaper; Fonnafly Helifly, Airlift, Pegasus, Heli Team, Heli Scan, Helitrans, Arctic Aviation og Heli Track, for å nevne noen. I tillegg kommer de store aktørene i offshoresektoren, her er Bristow og CHC de største her til lands.

I alle disse selskapene finner vi tidligere EHC-studenter. 

LES OGSÅ:

Har du lest saken om Eilert Blomkvist? Som 25-åring landet han drømmejobben offshore, her forteller han om hvordan reisen var, fra EHC-student, som lastemann og nå klar for styrmannsetet i Bristow!

Kontakt med bransjen

Det er ikke uvanlig at selskapene tar direkte kontakt med oss når de ønsker å rekruttere nye piloter, og flere av våre studenter er rundt og presenterer seg når de nærmer seg slutten av kurset. På den måten knytter de nyttige kontakter i arbeidslivet, noe som selvfølgelig er en fordel når man etterhvert skal ut i jobb.

Som helikopterpilot har du varierte arbeidsdager, med nye utsikter hver eneste dag. Her er to av våre piloter avbildet på tur i Sogn og Fjordane, foran en av våre Robinson R44. Denne typen helikopter brukes ofte til sightseeing og persontransport.
Som helikopterpilot har du varierte arbeidsdager, med nye utsikter hver eneste dag. Her er to av våre piloter på tur i Sogn og Fjordane, foran en av våre Robinson R44. Denne typen helikopter brukes ofte til sightseeing og persontransport.

Den første jobben

Den første jobben etter endt utdannelse er gjerne som lastemann (loadmaster), det vil si som en assistent/bakkemannskap ute på f.eks lasteoppdrag.

Man kan også fly enklere oppdrag som sightseeing, persontransport, og enkle transport. Hvor krevende oppdrag du kan gjøre, handler om hvor mye erfaring du har, og hva slags type trening du har fått i selskapet du jobber.

I denne illustrasjonen har vi forsøkt å skissere hvilken erfaring som kreves for de ulike delene av bransjen.

Dette er et bilde på hvordan forholdene har vært i Norge de siste årene, i andre land er timekravene ofte lavere.

Illustrasjon som viser de ulike karrieremulighetene som helikopterpilot i Norge, og hvilken erfaring som kreves. Dette er kun en illustrasjon, og ikke noen fastsatte, absolutte timekrav. Ofte er timekravet lavere i utlandet, og vi ser mange studenter som reiser ut for å samle timer andre steder, som f.eks på solfylte Hawaii:

LES OGSÅ: Aloha! Bli med til Hawaii, og et gjensyn med Oskar Andreas Olsen, Thorvald Kiersch og Iikka Hesse, som alle ble uteksaminert i 2023.

Hvor lang tid man bruker på å nå de ulike «trinnene», varierer veldig. Det kommer an på hvor du jobber, og hvor mye du flyr i din nåværende jobb. En nyansatt på innlandet flyr kanskje ikke så mye de første årene, mens våre instruktører på EHC flyr 500-700 timer hver år. Da klatrer man gjerne fortere på stigen, dersom målet for eksempel er å komme seg til nordsjøen.

Men her er det kun interessen som avgjør, noen flyr hele karrieren på innlandet, og blir ettertraktede spesialister innenfor sitt fagfelt, som f.eks skogbrannslukking eller mastemontering. Andre ønsker kanskje å fly de litt større helikopterne, og da er nordsjøen drømmen.

En av våre tidligere studenter har laget flere filmer om livet som lastemann. Vi anbefaler alle å ta en titt på disse, husk å ha på lyd!

(teksten fortsetter under videoen)

 

 

Vi har også en tett dialog med alle norske helikopterselskaper, og de aller fleste har tidligere EHC-studenter i pilotkorpset. Her kan du lese om Fonnafly, og noen gode tips fra deres tidligere Flygesjef Stian Solberg:

NYUTDANNET HELIKOPTERPILOT? Slik får du den første jobben!

Mer erfaring gir nye muligheter

Etter hvert som man skaffer seg mer efaring og flytimer, vil man kunne begynne å fly flere typer oppdrag selv. Den første flygingen man gjør på egenhånd er gjerne «enkel» flyging fra basen og ut på oppdrag, samt persontransport, taxi og sightseeing.

Senere vil man kunne prøve seg på flyging med underhengende last, linjebefaring, foto osv. Hva slags oppdrag du er med på, kommer an på hva slags selskap du jobber i, og hvor mye erfaring du har klart å opparbeide deg.

I videoen under vil du se hvordan et typisk lasteoppdrag utføres. Her sitter en erfaren pilot i helikopteret, mens jobben på bakken utføres av nyutdannede piloter/loadmasters. 

(Saken fortsetter under videoen)

 

 

Lønn

Som helikopterpilot er det vanlig å jobbe turnus. Hva slags turnus du jobber, kommer an på hvilket selskap du jobber i, og hva slags oppdrag disse utfører.

Lønnen til en helikopterpilot vil derfor også variere veldig, rett og slett fordi man har veldig ulike arbeidstider og vilkår. Som helt nyutdannet lastemann kan man forvente seg en lønn fra 350.000 og oppover (selvfølgelig avhengig av rotasjon og avtale), men lønningene stiger i takt med erfaring og arbeidsoppgaver. De høyeste lønningene finner man offshore, og i luftambulansen. Her har de mest erfarne pilotene en lønn fra godt og vel en million kroner og oppover, i takt med erfaringsnivå. De aller best betalte helikopterpilotene tjener fra to millioner kroner og oppover.

I videoen under ser du hvordan vi jobbet med mastemontering i forkant av X-games i Oslo. 

Tidlig julegave til flyskolene

Tidlig julegave til flyskolene

Yes! ! 🚁 🇳🇴 ✈️ Jula kom tidlig til de norske flyskolene!

Les mer
Offshoreflyging i fokus – besøk fra Bristow Norge

Offshoreflyging i fokus – besøk fra Bristow Norge

Vi er alltid glade for å motta besøk fra flygende kollegaer i bransjen. Denne uken hadde vi gleden av å ønske chief pilot Jarle Solbakken og Jørgen Li fra Bristow […]

Les mer
Livet på solkysten

Livet på solkysten

Vi blir alltid veldig glade når vi får hilsener fra tidligere studenter rundt omkring i verden! Idag har vi turen til Hellas, for et gjensyn med Susanne Lie Dekko. Susanne […]

Les mer

Kontakt oss Helikopter